dimecres, 6 d’abril del 2016

Tema 9: Videoconferencia

TEMA 9: LA VIDEOCONFERENCIA

Índex

  • ¿Que és una videoconferència?
  • Tipus de Videoconferencies
  • Aplicacions Educatives
  • Eines
¿Que és una videoconferència?

Es el conjunt de programari i maquinari (hardware i softwere) que permet la connexió simultanea en temps real per mitjà d'imatge i so que fan relacionar-se i intercanviar informació de forma interactiva a persones que es troben geogràficament distants con si estiguessin en el mateix lloc.
  • És un mitjà de comunicació audiovisual i multimèdia
  • És un mitjà SINCRON que afavoreix la interacció en temps real
  • Permet una comunicació BIDECCIONAL
  • Facilita la comunicació independentment de l'espai
  •  Permet incorporar diferents tipus de recursos
  • Permet el seu emmagatzematge per a vore-lo en altre moment.
Tipus de Videoconferencies

En funció del suport tecnológics:
  • Tipus 1: Sistemes de videoconferència basats en la web. Utilitzen la xarxa com a plataforma i no es necessària la instal·lació de ningun programa o plugin al navegador.
  • Tipus 2. Sistemes de vc basats en la web que necessiten un PLUGIN per a funcionar
  • Tipus 3. Sistemes de vc basats en el escriptori. (Ex. Skype)
En funció del nombre de connexions que es realitzen:
  • Videoconferencia punt a punt: Existeixen dos equips connectats
  • Videoconferencia multipunt: Hi ha més de dos equips connectats.
Aplicacions Educatives (Pag 404. tabla 21.2 i 407)

Educació a distancia:

  • Curosos, lliçons i tutories.
  • Alumnes assisteixen a classes no ofertes en el seu centre.
  • Tutoria remota per atenció personal
  • Professors comparteixen docència com amb altres professors remots de la mateixa temàtica.
  • Cursos oberts fora de l'horari per a estudiants que no poden assisir en l'horari normal
  • Consulta a experts

Consulta a experts

  • Panell de discussió 
  • un expert respon qüestions
  • esdeveniments remots
  • contactes amb investigador del camp
  • compartir experiències i interaccionar amb protagonistes d'esdeveniments
Projectes Multicentres
  • Professors i alumnes col·laboren i intercanvien informació amb altres centres.
  • Debats i conferencies d'investigació compartits per a altres escoles
  • aprenentatge col·laboratiu distribuit
  • col·laboració i comunicació en projectes col·laboratius
Activitats professionals

  • Observació de practiques i discussió posterior
  • Cursos per a professors en servei
  • Tutorització de practiques remotes
  • Intercanvis i discussió de mètodes
Activitats comunitàries
  • Sessions parlamentaries
  • suport a interessos especials
  • educació d'adults
  • trobades virtuals amb personalitats
Avantatges: 
  • Si l'alumne no pot desplazar-se, amb la conferència pot seguir la classe,
  • Emprar la conferencia millora la motivació
  • Facilita la comunicació entre persones geogràficament distants

Eines

  • Skype
  • Ichat
  • Adobe Connect
  • Google Hangouts


Criteris per avaluar una videoconferència

  • Funcionament dels equips: si ha funcionat correctament, si s'han mantingut estables... Funcionalitat del equip durant la conferencia.
  • tècniques i estratègies s'han emprat: s'han realitzat progressius sumaris i conclusions finals, tècniques d'ensenyança...
  • Coordinació amb el personal responsable: us de instruccions, comportament adequat, us de plànols,...
  • La presentació: to, pronuncia, velocitat de la veu,...
  • Temps
  • Materials emprats
Fases de desenvolupament de la videoconferència
  • Preparació: toma de contacte, com funciona l'equip
  • desenvolupament: diversificació d'activitats, anar amb cura amb el temps de intervenció
  • Activitats d'extensió: realització de les activitats per part de l'estudiant.











Tema 8: WEBQUEST

WEBQUEST



Que es una webquest?
  • Una forma d'utilitzar didàcticament internet
  • Una activitat de recerca de la informació de forma guiada
  • L'activitat se centra en l'ús de la informació, anàlisis,síntesis, més que recerca.
  • Els alumnes treballen autonòmicament construint el coneixement.
  • El docent orienta tot el procés.
Tipus de Webquest
  • Webquest a curt termini: És la adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses materies. Es dissenya per a ser acabat 1-3 periodes de classe.
  • Webquest a llarg termini: Es dissenya per a realitzarse en una setmana o un mes de classe. Implica major nombre de tasques, solen culminar amb la realització d'una presentació mitjançant una eina informàtica. 
  • Miniquest: Es tracta de una versió reduida de les webquest, només en una sessió, en aquestes hi ha un escenari, una tarea i un termini
  • Blogquest: es tracta de una webquest que integra l'us del blog, 
  • Tubequest: Es tracta de una webquest relacionada amb videos de Youtube.
  • Earthquest: Webquest basada en viatges virtuals mitjançant google earth.
  • Geoquest: Webquest de conceptualització de una situació geogàfica.
Aquestes últimes no es relacionen amb el temps sinó amb altres eines (Blog,Youtube,Googlearth,Geo)

Parts d'una webquest:
  • Introducció: En aquesta wq el grup format per tal, alumnes de primaria van a treballar els mitjans de trasport. Els mdt són tal tal, el mes importants son tal tal, aleshores l'alumne ha de tenir en compte estos ceonceptes tal tal.
  • Tasca: Alló que ha de elaborar-se l final de la wq. Tasca final: L'alumne a de construir un tren on han de pujarse la resta dels companys. Quins objectius fixem: Vocalubari, conceptes, etc que l'alumne ha de assolir. Quins objectius fixem de la webq?
  • Procés: Hem de crear una pag, en aquesta ha de estar el proces i hem de explicar molt breument els objectius de cada activitat. (un o dos obj molt breus) i despres hem de crear un enllaç de manera molt detallada explicant que s'ha de fer en la activitat. Ex: Act.1 -> OBJ Activ.5 OBJ (+l'enllaç)
  • Avaluació: Molt important. es on s'indiquen els aspectes que es valonen i com es valoren. Fer-ho en format graella.

  • Conclusió: Aclarir que pasa amb eixa wq. Hem observat que els xiquets han fet be la wq, pero la meitat de la classe ha tardat molt, etc.
  • Orientacions per al professor: On apareixen suggeriment per a utilitzar ña wq en classe. (per al treball hem de ficar la bibliografia, a l'examen no) A la act 2 hem emprat tal web, a la act 5 hem emprat tal altra.

Exemples de Webquest:
  • Alumnes moguts (TDA-H)

  • Cuidem el planeta 


Podem trobar mes informació a la pag web: "EDUCATIC"




La Caça del Tresor


A diferencia de la webquest es pot utilitzar sense internet. Són una serie de preguntes i una llista d'adreces o pagines web de les quls es poden extraure o inferir-se en les respostes.
Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tots els coneixements que s'han desenvolupat en els passos anteriors.
  • Són una eina tic excel·lent per a utilitzar-se en el saló de classes sota el principi que "primer es la metodologia i després la tecnologia"
  • Presenta l'avantatge que aquesta metodologia es pot entrar sense internet, per això son necessàries revistes, periòdics, llibres, etc