INTEGRACIÓ DE LES TIC'S AL CURRÍCULUM
És sabut en l'arena educativa que un dels factors fonamentals que ha permitit la utilització educacional de les tecnologies d'informació i comunicació (Tics) és la no sempre clara diferència entre usar les tecnologies i la seua integració curricular. La diferència marca un fet significatiu. Usar curricularment les tecnologies pot implicar utilitzar-les per als més diverses finalitats, sense un propòsit clar de recolzar un aprendre d'un contingut.
Per contra, la integració curricular de les tecnologies de la informació implica l'ús d'aquestes tecnologies per a aconseguir un propòsit en l'aprendre d'un concepte, un procés, en una disciplina curricular específica. Es tracta de valorar les possibilitats didàctiques de les Tics en relació amb objectius i finalitats educatives.
En integrar curricularment les Tics posem èmfasis en l'aprendre i com les Tics poden recolzar allò, sense perdre de vista que el centre és l'aprendre i no les Tics. Aquesta integració implica i inclou necessàriament l'ús curricular de les Tics.
Sorgeix llavors la necessitat de construir una definició pròpia d'Integració Curricular de les Tics. És per açò que ens sembla fonamental definir què és i què no és integració curricular de les Tics, és el primer pas per a decidir com i quan integrar-les al curriculum.
Què és integració curricular de les Tics?
A partir de l'anàlisi anterior podem proposar una definició d'Integració Curricular de les Tics:
Integració curricular de Tics és el procés de fer-les enterament parteix del curriculum, com a part d'un tot, permeándolas amb els principis educatius i la didàctica que conformen l'engranatge de l'aprendre. Açò fonamentalment implica un ús harmònic i funcional per a un propòsit de l'aprendre específic en un domini o una disciplina curricular.
Així mateix, la integració curricular de les Tics implica:
• Utilitzar transparentemente de les tecnologies
• Usar les tecnologies per a planificar estratègies per a facilitar la construcció de l'aprendre
• Usar les tecnologies en l'aula
• Usar les tecnologies per a recolzar les classes
• Usar les tecnologies com a part del currículum
• Usar les tecnologies per a aprendre el contingut d'una disciplina
• Usar programari educatiu d'una disciplina
La literatura especialitzada ens proveeix de diverses definicions d'Integració Curricular de les Tics (ICT). Grave & Grave (1996) assenyalen que la ICT ocorre “quan les Tics assemblen confortablement amb els plans instruccionales del professor i representa una extensió i no una alternativa o una addició a elles”. Per a Merrill et al., (1996) la ICT implica una “combinació de les Tics i procediments d'ensenyament tradicional per a produir aprenentatge”, "actitud més que gens”, voluntat per a combinar tecnologia i ensenyament en una experiència productiva que mou a l'aprenent a un nou enteniment.
La Societat Internacional de Tecnologia en Educació (ISTE) defineix la ICT com la “difusió de les Tics com a eines per a estimular l'aprendre d'un contingut específic o en un context multidisciplinari. Usar la
tecnologia de manera tal que els alumnes aprenguen en formes impossibles de visualitzar anteriorment. Una efectiva integració de les Tics s'aconsegueix quan els alumnes són
capaços de seleccionar eines tecnològiques per a obtenir informació en forma actualitzada, analitzar-la, sintetitzar-la i presentar-la professionalment. La tecnologia hauria d'arribar
a ser part integral de com funciona la classe i tan assequible com altres eines utilitzades en la classe” (www.iste.org).
Gros (2000), en un llibre recent assenyala que la ICT és “utilitzar les Tics en forma habitual en les aules per a tasques variades com escriure, obtenir informació, experimentar, simular, comunicar-se, aprendre un idioma, dissenyar....tot açò en forma natural, invisible.....va més enllà del mer ús
instrumental de l'eina i se situa en el propi nivell d'innovació del sistema educatiu”.
Diversos autors plantegen la necessitat de la integració curricular de les Tics expressada en una planificació curricular d'aula, de manera que el seu ús responga a necessitats i demandes educatives (Reparaz et al., 2000; Escudero, 1992, 1995; Martínez Sánchez, 1995). Vásquez (1997) assenyala que “una adequada integració curricular de les Tics ha de plantejar-se no com a tecnologies o material d'ús, sinó com a tecnologies concordes amb els conceptes i principis generals que regeixen les accions i els processos educatius”.
Per a Dockstader (1999) integrar curricularment les Tics és utilitzar-les eficient i efectivament en àrees de contingut general per a permetre que els alumnes aprenguen com aplicar habilitats computacionals en formes significatives. És incorporar les Tics de manera que facilite l'aprenentatge dels alumnes. És usar programari perquè els alumnes aprenguen a usar els computadors flexiblement, amb un propòsit
específic i creativament”. Aquest autor també assenyala que integrar curricularment les Tics, és “fer que el curriculum oriente l'ús de les Tics i no que les Tics orienten al curriculum”, “Organitzar les metes del curriculum i les Tics en un tot coordinat i harmònic ”.
Dockstader assenyala finalment que aquesta integració és el “ús de les Tics vinculat al currículum que no constitueix factor de dispersió en l'aprendre ”.
Finalment, en aquesta mateixa línia, Escudero (1995) assenyala que una pertinent integració curricular de les Tics implica una influència de tots dos: el currículum i les Tics. Açò inclou un procés complex d'acomodació i assimilació entre tots dos, on el currículum exerceix sobre les Tics operacions de reconstrucció.
Què NO és integració curricular de les Tics?
Per a buidar dubtes, tal vegada siga important aclarir què no és ICT o ben quines pràctiques no implicarien una real integració curricular, tals com:
• Posar computadors en la classe sense capacitar als professors en l'ús
i la integració curricular de les Tics 3.
• Portar als alumnes al laboratori sense un propòsit curricular clar.
• Substituir 30 minuts de lectura per 30 minuts de treball
amb el computador en temes de lectura
• Proveir programari d'aplicació com a enciclopèdies
electròniques, full de càlcul, base de dades, etc., sense
propòsit curricular algun.
• Usar programes que cobreixen àrees d'interès especial o
expertise tècnic, però que no assemblen amb un àrea
temàtica del curriculum.
• Substituir 30 minuts de lectura per 30 minuts de treball
amb el computador en temes de lectura
• Proveir programari d'aplicació com a enciclopèdies
electròniques, full de càlcul, base de dades, etc., sense
propòsit curricular algun.
• Usar programes que cobreixen àrees d'interès especial o
expertise tècnic, però que no assemblen amb un àrea
temàtica del curriculum.