dimarts, 1 de març del 2016

Ampliació tema 3

TEMA 3

Que es E-learning?

E-learning, de l'anglicisme "Electronic Learning", és el procés d'ensenyament que es porta a terme o es desenvolupa en internet mitjançant la utilització de mitjans electrònics. També se li denomina entre altres accepcions formació on-line, ensenyament virtual, teleformació o aprenentatge electrònic. 
No s'ha de confondre l'educació a distància amb l'e-learning.




Aquest nou concepte educatiu és una revolucionària modalitat de capacitació que va possibilitar Internet, i que avui es posiciona com la forma de capacitació predominant en el futur. Aquest sistema ha transformat l'educació, obrint portes a l'aprenentatge individual i organizacional. És per açò que avui dia està ocupant un lloc cada vegada més destacat i reconegut dins de les organitzacions empresarials i educatives.

L'e-learning comprèn fonamentalment els següents aspectes:
  • El pedagògic, referit a la Tecnologia Educativa com a disciplina de les ciències de l'educació, vinculada als mitjans tecnològics, la psicologia educativa i la didàctica.
  • El tecnològic, referit a la Tecnologia de la Informació i la Comunicació, mitjançant la selecció, disseny, personalització, implementació, allotjament i manteniment de solucions on s'integren tecnologies propietàries i de codi obert (*Open *Source).
Al primer colp d'ull, els components tecnològics són els més tangibles i l'exemple més significatiu són les plataformes d'e-learning o LMS (Learning Management Systems); sistemes que permeten l'administració i control dels aspectes administratius de la capacitació entre altres funcions.

Els aspectes pedagògics són com l'ànima de l'e-learning i van a treballar sobre els continguts. Pot ser que al principi siguen els menys tangibles, però seran al final els components més rellevants en termes d'eficàcia dels objectius d'ensenyament i aprenentatge fixats.





Els avantatges de l'e-learning o aprenentatge electrònic són les seguents:

  1. Estalvi. L'e-learning suposa una reducció de despeses molt significativa si ho comparem amb l'aprenentatge presencial. En aquest tipus d'aprenentatge en línia s'estalvien despeses de trasllat, allotjament, material didàctic, dietes, matrícula, etc
  2. Rapidesa i agilitat. L'e-learning parteix amb l'enorme avantatge de ser un aprenentatge on predomina la immediatesa a l'hora d'aconseguir la informació necessària per a qualsevol tipus d'aprenentatge. La informació s'obté al moment i de forma àgil i molt accessible.
  3. Accés just-in-time. La formació a través de l'e-learning es duu a terme en el moment en què es necessita. Eres tu el que bàsicament controla el temps de la teua formació en línia.
  4. Accés just-for-me. A més de poder realitzar un aprenentatge en el moment en què es desitge, l'e-learning et permet un tipus d'ensenyament o aprenentatge molt més individualitzat i personalitzat en funció de les teues característiques tant pedagògiques com a tecnològiques.
  5.  Flexibilitat horària. Un altre clar avantatge de l'e-learning en contraposició a l'aprenentatge presencial és que eres tu el que pot gestionar el teu propi ritme d'aprenentatge. I pots fer-ho a qualsevol hora i en qualsevol lloc, sempre que gaudis d'una connexió a internet i un dispositiu electrònic. Amb l'e-learning s'aconsegueix trencar la sempre difícil barrera temporal.
  6. Material electrònic. En l'e-learning se substitueix el format en paper per un format electrònic. Principalment es tracta d'un material audiovisual com, per exemple, videotutoriales o presentacions.
  7. Barrera espacial. Amb l'e-learning les barreres espacials desapareixen, ja que és possible realitzar qualsevol tipus de formació en línia sense que importe la ubicació. És el que s'entén per deslocalització espacial.
  8. Actualització. En l'e-learning els continguts són el línia, és a dir, gaudeixen de l'avantatge d'estar allotjats en espais on es poden revisar i actualitzar constantment. I l'avantatge d'aquesta actualització és que no és una actualització unidireccional, sinó que poden realitzar-la tant docents com a alumnes.
  9. Multidispositius. L'e-learning permet l'aprenentatge de qualsevol tipus d'ensenyament a partir d'una àmplia gamma de dispositius. Amb l'e-learning és possible accedir a qualsevol formació a partir d'un smartphone, una tablet o un ordinador.
  10. Conciliació. En ser un tipus d'ensenyament deslocalizada, l'e-learning permet alguna cosa que a la meua manera de veure em sembla fonamental en la societat actual: la conciliació entre la vida familiar i la vida laboral. L'e-learning fa possible que l'aprenentatge i la vida familiar siguen compatibles, precisament perquè permet la flexibilitat horària a la qual abans al·ludia.
  11. Tutorizació. L'autorització és un aspecte fonamental en l'e-learning. El fet que els alumnes no puguen tenir un contacte directe amb el docent que imparteix una i acabada ensenyament, no és impediment perquè es realitze una supervisió de la progressió de l'alumne mitjançant la tutorizació. Existeixen diverses formes per les quals un alumne pot tenir un contacte fluït amb el docent a través de correu electrònic o videoconferència, per citar dos exemples.
  12. Autodidactisme. L'existència de la tutorización no impedeix, d'altra banda, que qualsevol persona puga aprendre de forma autodidacta un ensenyament a través de l'aprenentatge electrònic. La proliferació de tutorials o videotutoriales així ho fa possible.
  13. Aprenentatge col·laboratiu. Encara que en l'e-learning l'aprenentatge és principalment individual, açò no impedeix que cert tipus d'ensenyaments se centre en el que es denomina l'aprenentatge col·laboratiu. Es tracta d'un aprenentatge virtual, però en el qual a través d'una determinada plataforma diferents persones poden realitzar activitats, debats, pluges d'idees per a posar-les en comú. Un clar exemple de plataforma col·laborativa serien els hangouts de Google.
  14. Plataforma virtual. A més d'una connexió a internet i un dispositiu electrònic, en l'e-learning sol ser comú l'ús d'algun tipus de plataforma on es concentra tota la informació relativa a un ensenyament. En educació una de les plataformes més consolidades és la plataforma Moodle.
  15. Gestió de la informació. La gestió de la informació mitjançant l'e-learning és clarament diferent a la qual es maneja en una formació presencial. En l'e-learning l'alumne parteix amb un ampli volum d'informació a la qual té accés de forma lliure.
  16. Titulació. Cada vegada més són els ensenyaments realitzats mitjançant l'e-learning que tenen una titulació homologada igual que qualsevol formació presencial. Aquest aspecte sens dubte ha fet que molta gent haja optat per aquest tipus d'aprenentatge electrònic.
  17. Feedback o retroalimentació. L'e-learning també destaca molt positivament per l'enorme feedback que és capaç de generar en estar *deslocalizado i no dependre d'un espai temporal definit. En aquest sentit les xarxes socials han resultat clau.
  18. Competència digital. En l'e-learning la competència digital és clau per a la correcta realització de qualsevol tipus d'ensenyament. Aquest fet ha provocat que les persones que han volgut formar-se en línia hagen hagut d'adquirir uns coneixement i capacitats de les eines pròpies d'aquest tipus d'aprenentatge. Al seu torn, aquestes competències s'associen a dimensions com l'accés a la informació i l'adaptació als entorns virtuals.
  19. Registre de l'activitat. Es tracta d'un altre aspecte clau en de l'e-learning. Gràcies a l'aprenentatge a través de diferents plataformes, tota l'activitat que es duu a terme és registrada per a així poder controlar per ambdues parteixes l'aprenentatge que s'està duent a terme.
  20. Inscripció il·limitada. Tal vegada és una exageració parlar de la possibilitat d'una inscripció il·limitada mitjançant l'e-learning, però sí cal recalcar que molta de l'oferta formativa és més flexible quant a la quantitat de persones que poden accedir a una mateixa formació o ensenyament, alguna cosa que en l'aprenentatge presencial sí suposa una clara restricció.
Tot i així, l'e-learning no ve a substituir la tradicional formació presencial, sinó que ambdues poden conviure perfectament en funció de les necessitats de cadascuna

No es pot negar que a l'e-learning també hi ha certs desavantatges com la falta de preparació del professorat, així com de material específic, la dependència tecnològica (connexió a internet, dispositiu i plataforma), la solitud de l'aprenentatge, etc. Però hi ha raons per a pensar que els avantatges superen en aquest cas als inconvenients. Per concloure podem citar a Arnold H.Glasow:


"Un dels principals objectius de l'educació ha de ser 
ampliar les finestres amb les quals veiem el món."


Que es el B-learning?




El B-Learning (formació combinada, de l'anglès blended learning) consisteix en un procés docent semipresencial; açò significa que un curs dictat en aquest format inclourà tant classes presencials com a activitats d'e-learning.

Aquest model de formació fa ús dels avantatges de la formació 100% on-line i la formació presencial, combinant-les en un sol tipus de formació que agilita la labor tant del formador com de l'alumne. El disseny instruccional del programa acadèmic per al qual s'ha decidit adoptar una modalitat b-Learning haurà d'incloure tant activitats on-line com a presencials, pedagògicament estructurades, de manera que es facilite aconseguir l'aprenentatge cercat. Els avantatges que se solen atribuir a aquesta modalitat d'aprenentatge són la unió de les dues modalitats que combina:



  • Les modalitats que s'atribueixen a l'e-learning: la reducció de costos, implicats habitualment pel desplaçament, allotjament, etc., l'eliminació de barreres espacials i la flexibilitat temporal, ja que per a dur a terme gran part de les activitats del curs no és necessari que tots els participants coincidisquen en un mateix lloc i temps.
  • Les modalitats de la formació presencial: interacció física, la qual cosa té una incidència notable en la motivació dels participants, facilita l'establiment de vincles, i ofereix la possibilitat de realitzar activitats una mica més complicades de realitzar de manera purament virtual.

El B-Learning pot ser aconseguit a través de l'ús de recursos virtuals i físics, “barrejats”.

Un exemple d'açò podria ser la combinació de materials basats en la tecnologia i sessions cara a cara, junts per a aconseguir un ensenyament eficaç.


En el sentit estricte, B-Learning pot ser qualsevol ocasió en què un instructor combine dos mètodes per a donar indicacions. No obstant açò, el sentit més profund tracta d'arribar als estudiants de la present generació de la manera més apropiada. Així, un millor exemple podria ser usar tècniques actives d'aprenentatge en el saló de classes físic, agregant una presència virtual en una web social. Blended Learning és un terme que representa un gran canvi en l'estratègia d'ensenyament.





Per lo tant, la idea és utilitzar el millor de la formació a distància i el millor de la formació presencial. Per a comprendre la diferència imagine's un partit de centre que es definisca així perquè té la meitat dels seus diputats d'esquerra i la meitat de dreta (la veritat és que seria un partit complicat de dirigir), no obstant açò el partit es defineix de centre perquè han pres les millors idees de l'esquerra i les millors de la dreta, la mescla, almenys en teoria seria bona. 

Per tant, quan es dissenya un curs b-learning es tracta d'identificar què processos ens convé realitzar en presencial i quins processos a distància. Així mateix el plantejament és diferent en cadascun d'aquests casos:
  • Es crea un curs nou i la modalitat triada és b-learning.
  • Es transforma un curs presencial en b-learning.
  • Es transforma un curs a distància en b-learning.