diumenge, 17 d’abril del 2016

Ampliació Tema 8

AMPLIACIÓ TEMA 8: WEBQUEST

Definició:
Una de les activitats més corrents efectuades pels alumnes en Internet és la cerca d'informació, sovint amb ajuda dels motors de cerca com Google, Alta Vista o Yahoo. No obstant açò, aquestes recerques són activitats difícils que prenen molt temps i que poden resultar frustrants si els objectius no són reflectits clarament i explicats al principi.

WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten aquests obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les.

En lloc de perdre hores a la recerca de la informació, els alumnes s'apropien, interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els assigna.

Investigar en la Web és senzill i de simple aplicació, ja que és fàcil de realitzar i permet que tant novençans com a experts en Internet participen. Investigant en la web s'incorpora als estudiants en tasques efectives, estimula a la col·laboració i discussió, i és de fàcil integració en el curriculum escolar. El professor ha de suggerir un tema d'exploració i apuntar a alguns llocs de la Web on l'alumne ira a cercar la informació que necessita. A mesura que els docents van familiaritzant-se amb la web i els mecanismes de cerca, i aprenen a desenvolupar estratègies d'optimització de la seua saber a través de la comunicació, cerca i processament d'informació, passen a proposar els temes i els alumnes van a cercar solament les solucions. En l'últim estat de total autonomia, els estudiants poden proposar temes d'interès al professor que passa a triar entre ells el que siga més convenient per a l'aprenentatge personal i del grup.

La de les WebQuest, una estratègia didàctica en la qual els alumnes (des de meitat de primària fins a universitat) són els que realment construeixen el coneixement que després van a aprendre. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen rols i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins a una escenificació teatral o un guió radiofònic, etc., representant el més ajustat possible les diferents postures dels rols. És un disseny molt prometedor.

Açò és no solament una nova manera perquè els professors ensenyen també és una nova manera perquè els alumnes aprenguen.

Origen:

La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995, en la Universitat Estatal de Sant Diego. Des de llavors s'ha constituït en una de les tècniques principals d'ús i integració d'Internet en l'escola.

D'acord amb els seus desenvolupadors, Bernie Dodge i Tom March , una WebQuest és una activitat orientada a la recerca en la qual la major part de la informació que s'ha d'usar està en la Web. És un model que pretén rendibilitzar el temps dels estudiants, centrar-se en l'ús de la informació més que en la seua cerca i reforçar els processos intel·lectuals en els nivells d'anàlisis, síntesis i avaluació.

Segons els autors hi ha diverses formes de practicar ,de forma efectiva, l'aprenentatge cooperatiu; una d'elles és l'ús d'Internet i WebQuest. WebQuest usa el món real, i tasques autèntiques per a motivar als alumnes; la seua estructura és constructivista i per tant força als alumnes a transformar la informació i entendre-la; les seues estratègies d'aprenentatge cooperatiu ajuden als estudiants a desenvolupar habilitats i a contribuir al producte final del grup.

WebQuests ofereixen un model ideal per als docents que cerquen la manera d'integrar Internet en l'aula. Cada WebQuest té una tasca clara o un problema específic amb una gran quantitat d'enllaços que es relacionen amb un tòpic o amb el contingut de l'àrea d'estudi d'un curs determinat.

Tom March i Bernie Dodge han creat un lloc informatiu que s'ocupa de l'ús de WebQuests per a recolzar el procés d'aprenentatge, i també han dissenyat uns excel·lents exemples. The WebQuest Page.

Compta amb més de 20.000 pàgines en Internet, amb propostes d'educadors de molts països del món (Estats Units, Canadà, Islàndia, Austràlia, Anglaterra, França, Portugal, Brasil, Holanda, entre uns altres).



Tipus.Hi ha WebQuest de dos tipus:
  • WebQuests a curt termini: 
La meta educacional d'un WebQuest a curt termini és l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries i es dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe. 
  • WebQuests a llarg termini:
Es dissenya per a realitzar-ho en una setmana o un mes de classe. Implica major nombre de tasques, més profundes i elaborades; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica de presentació (*Powert *Point, pàgina web,..).
Una nova modalitat inspirada en el concepte de les WebQuests creat per Bernie Dodge són les MiniQuest.


MiniQuest:
Consisteixen en una versió de les *WebQuests que es redueix a sol tres passos: Escenari, Tasca i Producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en l'ús d'Internet en 3 o 4 hores i els estudiants les realitzen completament en el transcurs d'una classe de 50 minuts. Poden ser utilitzades per docents que no compten amb molt temps o que amb prou faenes s'inicien en la creació i aplicació de les *WebQuests. Són un punt d'inici lògic per als professors que compten amb diferents nivells d'habilitat per a crear ambients d'aprenentatge en línia. Els docents nous en el món de l'Internet trobaran en les MiniQuests un model intuïtiu, realitzable i que per tant els ajudarà a donar els seus primers passos en la construcció d'Activitats d'Aprenentatge Basades en la Xarxa.



Característiques de les WebQuests:

Aquest model d'aprenentatge dota als professors de les eines necessàries per a usar les tecnologies de la informació des d'una perspectiva educativa, desenvolupant les seues pròpies idees en relació amb el tema que estiguen ensenyant. El model *WebQuest ajuda al professor a planejar i a estructurar l'ensenyament d'una manera creativa on estiguen clares les tasques.

Una característica essencial d'aquest model és que el treball elaborat pels alumnes pot ser transmès i compartit, generant alguna cosa útil per a uns altres.

Altres característiques de les Webquests són:

- Les webquests són activitats creades fonamentalment perquè els alumnes treballen en grup, encara que es poden dissenyar per a treball individual.

- Les *webquests poden ser realitzades afegint elements de motivació a la seua estructura bàsica assignant als alumnes un paper (per exemple: científic, detectiu, reporter,...), personatges simulats que poden comunicar-se via E-mail, i un escenari per a treballar (per exemple: el secretari general de l'O.N.O. els ha demanat un resum de la situació del Sàhara).

- Les webquests es poden dissenyar per a una única matèria o poden ser interdisciplinàries.

Com a recurs educatiu aporten a l'alumnat el desenvolupament de moltes capacitats:

1. Comparar, identificar, establir diferències i semblances entre si: Identificant semblances i diferències de situacions, fets,...

2. Classificar: Agrupar coses en categories definibles en base dels seus atributs.

3. Induir: Deducció de generalitzacions o de principis desconeguts d'observacions o de l'anàlisi.

4. Deduir: Deducció de conseqüències i de condicions sense especificar de principis i de generalitzacions donats.

5. Analitzar errors: Errors que identifiquen i d'articulacions en el seu propi pensament o en el d'un

altre 6. Construir l'ajuda: Construir un sistema d'ajuda o de prova per a una argumentació.

7. Abstracció: Identificant i articulant el tema subjacent o el model general de la informació.

8. Analitzar perspectives: Perspectives personals que identifiquen i d'articulacions sobre edicions.

Una bona Webquest ha de potenciar en els alumnes el desenvolupament de les seues capacitats intel·lectuals. Una Webquest mal dissenyada no és no més que un *manojo de preguntes que condueixen als alumnes a una simple cerca d'informació. Una bona Webquest ha d'estar dissenyada o enfocada *paraque processen aqueixa informació obtinguda de la xarxa.

Crear una Webquest pot portar-nos molt temps al principi però recordem que una vegada que estiga realitzada podrem utilitzar-la diverses vegades, bastarà retocar-la.


Cinc regles bàsiques per a dissenyar una bona Webquest.


Una cerca ràpida en la Web de la paraula Webquest, mostra centenars d'exemples de diferent qualitat: moltes s'han creat ràpidament per a una classe determinada, unes altres han sigut desenvolupades durant molt temps i s'han anat enriquint a mesura que s'han anat usant, i les hi ha també que no representen bé el model i que són simplement plantilles amb URLs.
L'anàlisi de les mateixes ha portat a intentar ajudar a la seua construcció amb les següents cinc regles:


1. Cercar bons llocs web

Per a açò cal tenir compte alguns aspectes com:
Dominar un motor de cerca i no perdre la informació. 
Quin usar és alguna cosa personal, però la majoria usa Google o Altavista ; el coneixement de les peculiaritats i de les tècniques avançades de cerca permet realitzar cerques efectives evitant trobar-se amb centenars o milers de pàgines amb nul·la o escassa rellevància per a la cerca. (veure apartat pàgines web) 
Para més informació es pot consultar la següent adreça que està en castellà.
Podem trobar bones pàgines Web educatives en la xarxa. Com a bon exemple pot veure's la col·lecció recopilada per l'autor d'Aula 21, Francisco Muñoz de la Peña *Castrillo.


2. Organitzar als estudiants i els recursos

Una bona WebQuest és aquella en el qual cada ordinador està sent ben utilitzat i cada alumne o alumna té alguna cosa significatiu que fer a cada moment. 
L'organització de l'alumnat ha de tenir en compte una sèrie de consideracions pràctiques que segons Johnson and Johnson (2000), són bàsiques per a un bon entorn d'aprenentatge col·laboratiu; algunes d'elles són:

Interdependència positiva: han de percebre que no es pot tenir èxit sense els altres.
Foment de la interacció (millor cara a cara): els alumnes s'ensenyen mútuament i s'animen en un treball real.
Responsabilitat individual i de grup: el grup és responsable de realitzar el treball, i cada component és responsable de la seua part en el procés.
Habilitats interpersonals i de xicotet grup: la majoria dels joves (i molts adults) necessiten formació sobre com treballar junts.
Els bons dissenyadors reconeixen que la major part de l'aprenentatge en una Webquest té lloc fora de l'ordinador, quan els estudiants s'ajuden, debaten, i depuren les conceptualitzacions dels altres. Una guia de com treballar junts ha de ser part essencial de la secció del Webquest on es detalla el procés a seguir. Per a crear una interdependència positiva, es pot, per exemple, crear responsabilitats separades fent que els estudiants lligen diferents pàgines Web, o que lligen les mateixes des de diferents perspectives. Es poden dividir també les responsabilitats de producció de la mateixa manera que en la realitat (per exemple, el/la guionista, la responsable dels gràfics, el productor,...).



3. Repta als teus alumnes i alumnes a pensar

En les nostres cablejades classes d'avui, el primer impuls de molts docents és considerar la Xarxa com una extensió de la biblioteca i per tant assignar el mateix tipus de treball de recerca, que normalment consisteix a parafrasejar i resumir i on, encara que acabe en una presentació en Impress o Power-Point, la matèria grisa continua quasi sense ser usada.
Com es pot millorar? L'element clau d'una bona Webquest és una tasca atractiva. Fem una ullada a la taxonomia de tipus de tasques, que ha resultat ser una bona ajuda a l'hora de veure camins alternatius per a emmarcar el que es pot demanar als alumnes, i que contenen Webquests realitzades per diversos professors que van més enllà del que és una simple retentiva entrenant als seus alumnes en resolució de problemes, creativitat, disseny i raonament.


4. Usa els mitjans

L'estructura pedagògica d'una Webquest permet usar la xarxa per a moltes més coses que per a consultar pàgines. Primer cal reconèixer que Internet no és només una xarxa d'ordinadors: 
A més de seleccionar les pàgines més interessants i apropiades, es poden cercar experts que puguen compartir els seus coneixements. Hi ha llocs web denominats "ask-an-expert" en molts camps d'estudi, per exemple en castellà : tot experts .També es pot comptar amb algun pare o mare voluntari/a, experts en el camp en qüestió, que es preste, via e-mail, a respondre durant una setmana o dues, a les preguntes que sorgisquen sobre el tema. Alumnes i alumnes d'altres classes també poden servir com a col·legues d'aprenentatge al llarg de la tasca proposada. 
Una altra qualitat útil d'Internet és la possibilitat de registrar les converses i usar-les per a aprendre. El fet d'escriure els pensaments sobre un determinat tema, ajuda a aclarir-los i els obri a fi de ser discutits i analitzats pels altres. Per exemple, podem obrir un fòrum en la nostra plataforma sobre el tema d'estudi o utilitzar la bitàcola del grup o del centre. 
És molt important evitar distraure mitjançant sons, imatges o vídeos que no tinguen propòsits educatius, però és important obtenir l'avantatge que proporcionen quan siga necessari. En findssounds es poden cercar sons per paraules clau. L'addició d'una Webcam associada al contingut de la webquest (per exemple, una escena d'un carrer d'una ciutat determinada, d'una animal en un zoo,etc) pot afegir interès al tema. Ací es poden trobar càmeres Web quasi para qualsevol tema.


5. Reforç per a l'èxit

Una bona Webquest demana als estudiants cuses que normalment no s'espera que facen, per tant cal reforçar determinats aspectes clau, fins que l'alumnat els interioritze i siga capaç de treballar de forma autònoma.

Recepció: La Xarxa permet que els alumnes i alumnes entren en contacte amb recursos que poden no haver vist abans, per tant si no se'ls prepara per a extraure informació d'aquest recurs és possible que l'aprenentatge es base en una informació pobra. El reforç consisteix en una guia per a llegir aquest recurs i per a retenir el que ha de ser après (guies d'observació, consells per a conduir entrevistes, glossaris online, diccionaris,...).
Transformació: Les Webquests demanen als alumnes la transformació del que lligen a una altra forma nova. És molt útil per a ells una ajuda explícita comparant i contrastant, relacionant (cercant relacions entre objectes similars d'estudi), fent una tempesta d'idees, raonant de forma inductiva, prenent decisions.
Producció: Normalment les Webquest demanen als alumnes realitzar treballs que mai abans havien fet. El reforç, en aquest cas, consistiria a proporcionar-los plantilles, o la descripció de les estructures incloses en el producte a desenvolupar. Fent una part del treball per als alumnes, se'ls permet anar més enllà del que ells podrien fer solos.
Per a ampliar aquest tema pots llegir l'article original de Bernie Dodge "Cinc regles per a escriure una fabulosa WebQuest" en espanyol.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada